czwartek, 2 maja 2013

Przysłona obiektywu

Hej Wam :)

Dzisiaj kilka słów już na temat konkretnego elementu aparatu. Chciałabym napisać Wam o przysłonie. Zapraszam ;)

Przysłona czy przesłona?


To pytanie nurtowało mnie już dłuższy czas. W sumie na wielu portalach te frazy są traktowane zamiennie, jednak mnie to jakoś nie przekonuje. Poszukałam w sieci i okazało się, że jest o tym wiele wątków na forach, więc można się bez problemu wszystkiego dowiedzieć. I jednoznacznie można powiedzieć, że poprawnie jest używać "przysłona". Jednak w wielu miejscach dopuszczalne jest korzystanie z formy "przesłona". Nawet na Wikipedii są podane obie te formy, zobacz sobie http://pl.wikipedia.org/wiki/Przys%C5%82ona_fotograficzna 

Co to jest przysłona?


Otóż jak już wcześniej (w poprzednim wpisie} wspomniałam, przysłona reguluje ilość światła wpadającego do obiektywu. Jest ono zbudowana z sierpowatych blaszek, które odpowiednio na siebie zachodzą. Dzięki takiej budowanie bez problemu możemy ją rozsuwać i zsuwać. A to pozwala na wspomnianą wcześniej regulację.

A po co nam ta regulacja? Otóż pewnie wiele z Was słyszało takie pojęcie jak ekspozycja. W dużym skrócie jest są to parametry wpływające na jasność zdjęcia. Ale więcej o tym napiszę następnym razem. Jednak przysłona należy do tych parametrów i pozwala uzyskać dobrze doświetlone zdjęcie.

Poniżej krótki filmik z youtuba przedstawiający działanie przysłony.


Parametry przysłony

Teraz pora powiedzieć, coś przydatnego w praktyce. Im większym mamy otwór przesłony, tym więcej światła dostaje się do wnętrza obiektywu. Im mniejszy otwór, tym mniej. Oczywiście zazwyczaj lepiej jest ustawiać większy, jednak trzeba uważać, żeby nie prześwietlić kadru, ponieważ to też nie wygląda najlepiej. Warto również zapamiętać, że duży otwór przysłony daje mała jej wartość ustawiana na aparacie, natomiast mały otwór - duża wartość. Ja zazwyczaj się przy tym myliłam, jednak jest to logiczne, jak się to zrozumie.

Jak już wspomniałam, następnym razem napiszę coś o ekspozycji, ponieważ jest to moim zdaniem bardzo ważne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz